Na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego został opublikowany projekt ustawy dotyczący obligatoryjnego korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Rozpoczynamy cykl artykułów, w których szczegółowo omówimy kwestie wynikające z projektu. Na ten moment chcielibyśmy zwrócić Państwa uwagę na sankcje związane z niewdrożeniem lub nieprawidłowym korzystaniem z KSeF przez podatników VAT.
Obowiązki wynikające z ustawy, w tym również sankcje, mają nie dotyczyć m.in. podmiotów nieposiadających siedziby działalności gospodarczej lub tzw. fixed establishment w Polsce.
Zgodnie z zapisami Projektu, zostały przewidziane sankcje z tytułu:
- niewystawiania faktury przy użyciu KSeF,
- niewystawienia faktury w specjalnym trybie awaryjnym przewidzianym dla sytuacji awarii KSeF
- nieterminowego wystawianie faktury przy użyciu KSeF.
Wysokość kar pieniężnych została uzależniona od kwot wykazanych na fakturze. Jednak wprowadzono w tym zakresie limity maksymalne:
- do 100% kwoty podatku wykazanego na tej fakturze; lub
- do 18,7% kwoty należności ogółem wykazanej na tej fakturze – w przypadku faktury bez wykazanego podatku.
Przewidziano również limity minimalne: kara pieniężna ma wynieść nie mniej niż 1000 zł w przypadkach wymienionych w pkt 1-2 powyżej oraz nie mniej niż 500 zł – w przypadku, o którym mowa w pkt 3 powyżej. Na ten moment nie do końca wiadomo, czy limit minimalny będzie kalkulowany w odniesieniu do jednej pojedynczej faktury, czy na całości zakwestionowanego przez organ podatkowy pakietu faktur.
Ww. kary pieniężne będą nakładane na podatnika przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w drodze decyzji. Nie stanowią więc sankcji nakładanych na indywidualne osoby odpowiedzialne za rozliczenia podatkowe spółki (jak np. grzywny z kodeksu karno-skarbowego). Niemniej jednak biorąc pod uwagę ich wysokość, konsekwencje finansowe mogą być dla podatników niezwykle dotkliwe.
Chcielibyśmy zwrócić Państwa uwagę, że ww. sankcje będą wymierzane również w odniesieniu do faktur bez wykazanej kwoty podatku. Chodzi tu w szczególności o faktury dokumentujące transakcje transgraniczne, jak WDT czy eksport towarów (z wyjątkiem dot. niektórych procedur szczególnych). Z kuluarowych wstępnych doniesień wynikało bowiem, że KSeF będzie dotyczył tylko transakcji krajowych. Finalnie jednak w projekcie pozostał obowiązek wystawiania w ramach KSeF faktur na rzecz podmiotów zagranicznych, przewidziano jedynie możliwość udostępnienia tego typu nabywcom w inny uzgodniony sposób niż wysyłka bezpośrednio z KSeF.
Projekt zakłada termin wejścia przepisów w zakresie KSeF z dniem 1 stycznia 2024 r., z wyjątkiem przepisu dotyczącego ww. sankcji, który ma zacząć obowiązywać z półrocznym przesunięciem, tj. od 1 lipca 2024 r. Nie ma pewności co finalnego brzmienia przepisów, również w odniesieniu do terminu wejścia ich w życie, choć termin ten (z uwagi choćby na dość długi, bo dwuletni okres testowy w ramach fakultatywnego KSeF) jest bardzo prawdopodobny.
Mamy nadzieję, że powyższe informacje okażą się dla Państwa przydatne.
Zapraszamy do lektury kolejnych publikacji na temat KSeF:
- KSeF 2024: czas na opracowanie procesów poprzedzających integrację oprogramowania księgowego!
- KSeF 2024: czas na analizę merytoryczną schemy nowej faktury!
- KSeF 2024: Korzyści i wyzwania płynące z wdrożenia systemu.
Jednocześnie zachęcamy do kontaktu jeśli chodzi o zaplanowanie odpowiednich działań niezbędnych do przygotowania się i wdrożenia obowiązków wynikających z KSeF.
Małgorzata Łodzińska-Tchórznicka, Associate w ENODO.